FANDOM

Záhlaví, jinak také Hlavička, obsahuje metainformace k danému dílu. Může mít čistě textovou formu, nebo může systém daného archivu/stránek uživateli umožňovat zadávání údajů formou formuláře. Účelem záhlaví je informovat potenciálního čtenáře o vlastnostech povídky. Jedná se o informace, které identifikují dílo (název, autor), jeho obsah (fandom , klíčová slova, postavy, párování, shrnutí, žánr ...), upozorňují na případný problematický obsah (věková přístupnost , varování, spoilery) a o další nějakým způsobem podstatné informace (prohlášení, poděkování betám , autorská poznámka ).

Formální podoba záhlaví není přesně daná a většinou vychází ze zvyklostí uživatelů konkrétních stránek (archivu).

Základní záhlavíEditovat

Seznam položek, které obvykle obsahuje základní hlavička. Zvýrazněné položka jsou vždy povinné ve volně editovatelných archívech jako je FanFiction.net a další.

Pro jeden fandomEditovat

  • Název
  • Autor
  • Beta
  • Přístupnost
  • Postavy
  • Páry
  • Shrnutí

MultifandomováEditovat

  • Název
  • Fandom
  • Autor
  • Beta
  • Přístupnost
  • Postavy
  • Páry
  • Shrnutí

Rozšířené záhlaví[1]Editovat

Seznam dalších položek, které se v záhlaví objevují nebo je je možnost do záhlaví umístit (včetně již zmíněných)

Historie vkládání Záhlaví[2]Editovat

Navzdory tomu, že se se záhlavím setkáváme dnes a denně, hlavně u fanfiction, ale i u dalších fanouškovských děl, není hlavička příliš dlouho rozšířena.

V počátcích psaní fanfiction, dobách, kde se předávali povídky pouze v tištěné či přepisované formě nebo díky fanzinům, nebylo zvykem vkládat Záhlaví k povídce ani jinak upozorňovat na to, co všechno může čtenář v povídce očekávat.

Jako první informace, která se začala u povídek zapisovat a zdůrazňovat, byl (společně s Disclaimer) doporučený minimální věk pro čtení, tedy Rating. Se vzrůstající popularitou fanfiction, a hlavně s příchodem jejího volného šíření na internetu, se to, čemu dnes říkáme záhlaví, začalo rozšiřovat a přibývali nové informace o obsahu povídky.

Historie vkládání Záhlaví u nás Editovat

Vzhledem k tomu, že se u nás masivně začala fanfiction rozšiřovat až v dobách, kdy bylo běžné vkládat ji na internet, stala se hlavička součástí fanfiction již od poměrny brzkých počátků. Většina čtenářů si pak nedokáže vůbec představit, že by se na internetu nesetkávala se Záhlavím.

Kontroverze kolem ZáhlavíEditovat

Tak, jako vše, i záhlaví má i dnes své příznivce i odpůrce. Jedni si neumí představit, že by se bez záhlaví dokázali v povídkách orientovat a právě podle něho si vybírají přesně tu povídku, které jim bude nejspíše vyhovovat.

Druzí považují, zvláště obsahově bohatá záhlaví za zbytečná, a argumentují tím, že v běžné literatuře se s žádným záhlavím čtenář nemůže setkat. Zvláště v nich velkou nevoli vzbuzují položky jako Přístupnost a Varování, protože se jedná o části hlavičky s velkou variabilitou určované podle osobních preferencí a názorů autora (na rozdíl od například Fandomu nebo Postav). Někteří autoři a správci stránek z tohoto důvodu omezují množstvý položek v záhlaví na absolutně nezbytné minimum - viz Fantasmagorium.

Reference Editovat

  1. 1.http://fanlore.org/wiki/Header
  2. 1.http://fanlore.org/wiki/Header

V síti Wikia

Náhodná Wiki