FANDOM

Slash je druh amatérské fantvorby, v němž je zmíněn milostný a/nebo erotický vztah dvou osob stejného pohlaví, především se jedná o mužské postavy, nicméně ženské nebývají výjimkou - viz femslash.  Název je odvozen od anglického slova slash (=lomítko), kterým se takový pár označuje. Povídka nemusí obsahovat erotickou scénu, a přesto může být klasifikována jako slash. Jiné druhy fanfiction se nazývají gen nebo het.

Geneze slashe Editovat

Slash se zřejmě zrodil na přelomu šedesátých a sedmdesátých let ve fandomu seriálu Star Trek. Výrazným podnětem se stalo roku 1967 odvysílání epizody Amok Time. První slashové povídky se týkaly vztahu Kirka a Spocka a kolovaly mezi anglickými fanynkami již v pozdních šedesátých a mezi americkými v raných sedmdesátých letech. V září 1974 byla první z nich publikována ve fanzinu Grup3. Napsala ji Diane Marchant a nazvala A Fragment Out Of Time. V souladu s názvem šlo o velmi náznakovou, skoro fragmentální povídku, ve které nejsou užita jména postav. Následovala další spirk povídka Alternative. Epilog to Orion od Gerry Downesové. Odvážnější a explicitnější byla povídka Shelter od Leslie Fish, legendární to postavy Star Trek fandomu, vydaná roku 1976. Roku 1977 vyšel její sequel pod názvem Poses. Termín slash byl poprvé použit roku 1985 ve K/S fanzinu Not tonight, Spock.

Femslash Editovat

První femslashovou povídkou se stala Kismet od Dani Mori, vydaná roku 1977. Do českých zemí dorazil shodou okolností kupodivu femslash jako první. Nejstarší českou femslashovou povídkou byla povídka Ve třech od SeXeny z prosince 1999 z fandomu Xena-princezna bojovnice.

Slash v České republice Editovat

První české slashové povídky s mužskými postavami vznikly v roce českých premiér velkofilmů Společenstvo Prstenů a Harry Potter a kámen mudrců. Prvním českou slash fanfiction byl zřejmě LOTR slash Dvě srdce od Mats Christiany. Vznikl v první půli roku 2002 a v opisech koloval až do roku 2004, kdy byl publikován stránkách MatsChristianin svět. Ve zveřejnění na internetu ho díky tomu předstihla drarry povídka Esprite od Estriel, publikovaná v létě 2003 na prvním HP fanu, později přejmenovaném na První fan. Esprite ovšem také vznikl už v létě-podzimu 2002 a koloval nejdříve v opisech. V prosinci 2003 následovala další drarry povídka Dum spiro, spero od Dangerous, nikdy nedokončená vícedílová povídka, která byla po asi roční prezentaci na netu opět stažena.

Estriel také v dubnu 2004 vytvořila první český incest slash Malfoyesque. Paralelně a nezávisle na ní Dangerous první soft non-con slash Zakázané ovoce.[1]

Zdroje: Editovat

  1. http://veronika-z-napoje-lasky.webnode.cz/news/co-je-to-vlastne-slash1/

V síti Wikia

Náhodná Wiki