FANDOM

Akce S drabblem na věčné časy je protestní projekt, z praktických důvodů přidružený k textovému rpg Star Wars: Eclipse, jehož cílem je přimět Tess zamyslet se nad sebou a splnit své dávné sliby stran aktualizace Jedilandu. Jeho účinnost je tedy silně diskutabilní.

Historie Editovat

Nápad uskutečnit podobný maraton padl naprosto spontánně během DMD 2012, první veřejný náznak o jeho hrozící realizaci pak zazněl 24. 4. tamtéž.[1]

Akce jako taková odstartovala plánovaně 30. 4. 2012, tehdy pod názvem 2012 rok drabble, a to jako přímé pokračování třetího ročníku DMD. Během ledna 2013 bylo možné ji najít jako 2013 rok drabble, ovšem vzhledem k očekávanému prodlužování trvání a nepraktičnosti každoročního přejmenovávání se autoři rozhodli pro změnu na současný stav.

Starší označení s roky se stále užívá na tričkách, jež jsou odměnou pro nejaktivnější účastníky.

Princip Editovat

Stejně jako na DMD, i zde je úkolem účastníků napsat a odeslat každý den drabble na konkrétní zadání, které je o den dříve náhodně vylosováno. Kromě nich jsou rovněž vyvěšovány bonusy, přibližně tři za měsíc, kde je kromě tématu třeba splnit ještě dodatečné podmínky. Z dosavadních devadesáti bonusů jsou všechny unikátní a většina jich má ještě drsnější verzi pro náročné, ovšem dá se očekávat, že brzy se začnou mírně opakovat.

Pokud kterýkoliv z účastníků nestihne svůj drabble odeslat do patřičné půlnoci, má možnost jednou za týden využít nedělního žolíka a jednou za měsíc žolíka měsíčního.

Fandom není nijak omezen a kromě obligátních Star Wars se v hojné míře objevuje i Mass Effect, originální tvorba a několik desítek příležitostně využitých vesmírů, včetně zrcadlových.

Hlavním rozdílem oproti mateřskému DMD je kromě délky trvání také motivace, což je na první pohled zjevné z absence kachniček či analogického systému hodnocení a z minimálního prostoru pro komentáře, které organizátoři považují za sekundární a v případě potřeby si svoje dojmy sdělují jinak.

Témata Editovat

Organizátoři razí tezi, že drabble se dá napsat na naprosto jakékoliv téma, čemuž odpovídá i jejich rozsah. Téma je každý den vybráno náhodně z měsíční hromady, která má vždy nějaké jednotící téma. Například v červenci 2014 to byly citáty ze Shakespearových tragédií, v říjnu 2013 knihy sira Terryho Pratchetta a v prosinci 2012 písně skupiny Kabát. Témata jsou nicméně vybírána i z mnohem kontroverznějších odvětví a v podstatě jedinou podmínkou je, aby neobsahovala místní názvy a vlastní jména, což podle mínění organizátorů omezuje užití napříč fandomy. I tam se ale najdou výjimky, například v prosinci 2012, kdy velikost množiny (Třicet případů majora Zemana) neumožňovala vybrat téma univerzálnější.

Účastníci Editovat

Akce se vyznačuje extrémní náročností, což potvrzují i statistiky výdrže jednotlivých účastníků. Ačkoliv se od začátku průběžně zapojilo osmnáct lidí, 88,98% všech drabblů (ke dni 4. 8. 2014) mají na svědomí tři pořadatelé, z nichž dva se v červnu 2014 přehoupli přes hranici 1000 drabblů na osobu. Navíc se všichni zároveň aktivně a zatvrzele účastní i DMD, takže skutečné číslo je ještě trochu vyšší.

K dramatickému nárůstu aktivních přispěvatelů došlo v květnu 2014, a to příchodem několika účastnic DMD, které se rozhodly zde zužitkovat zbývající inspirace a energii z plodného, ale končícího ročníku. I když jejich aktivita od té doby poněkud opadla, na celkových statistikách a rozmanitosti užitých fandomů zanechaly nepřehlédnutelnou stopu.[2]

Váhajícím účastníkům, které odrazuje nutnost registrovat se, je k dispozici účet Kámen, z něhož můžou svá dílka nebo komentáře odesílat anonymně.

Výsledky Editovat

Akce produkuje něco přes tisíc drabblů ročně a zabránila minimálně jedné sebevraždě, to když se účastník chtěl v tíživé životní situaci zabít, ovšem vzpomněl si, že ještě musí napsat drabble.

Ačkoliv se Tess na DMD pikniku 2014 nechala slyšet, že si pohrává s myšlenkou aktualizovat Jediland na truc, aby zjistila, jestli to organizátory přiměje protest ukončit, dá se předpokládat, že to neudělá.

Odkazy Editovat

Odkaz přímo na seznam témat

  1. http://sosaci.net/dmd/comment/23425#comment-23425
  2. http://metsolasta.blogspot.cz/2014/06/pakonopeus.html

V síti Wikia

Náhodná Wiki