FANDOM

Fandom

Celý název:

Merlin

Zkratky:

Nezadáno

Tvůrci:

Howard Overman

Datum:

2008, září

Medium:

Televizní seriál

Země původu:

Velká Británie

Na Fanpolis:

Merlin BBC

Externí odkaz:

http://merlin.sff.cz/

Seriál Merlin z produkce britské BBC čítá 5 sérií a byl vysílán v letech 2008-2012. Dějově seriál vychází z legend o králi Artušovi, ačkoliv oba hlavní hrdiny - magicky nadaného Merlina a, v té době ještě prince, Artuše - zatihuje v jejich mladých letech, dlouho předtím, než se ztotožnili se svými legendárními předlohami.

Na Kamelotu a v celém království, kterému vládne král Uther, je magie zakázaná a tvrdě postihovaná. Merlin je nucen své nadání skrývat, což se stane poměrně náročným úkolem ve chvíli, kdy se stane Artušovým sluhou.

V sérii se samozřejmě setkáváme i s dalšími postavami zvučných jmen. Nechybí Morgana, Gwen, Mordred nebo Lancelot. Nutno podotknout, že pokud jsou Artuš s Merlinem charakterově poněkud odlišní od představ vycházejících z klasické legendy, pak vedlejší postavy mají se svými předlohami společné snad jen jméno.

Východiska pro fantvorbu Editovat

Silnou fanouškovskou základnu si seriál získal díky fantaskním prvkům - není nouze o kouzla, draky ani mýtické bytosti. Silnou slashovou fanouškovskou základnu potom stvořil drak, který je vězněn pod Kamelotem. Neostýchá se Merlinovi vysvětlit, že osudy Artuše a Merlina jsou provázány, že jsou dvě strany jedné mince a že společně mohou dosáhnout mnoho velikých a dobrých věcí. Tyto premisy hned v prvních epizodách první série jsou prakticky splněným snem každého fanouška slashe, a drak si díky nim v rámci fandomu vysloužil přezdívku "Slash Dragon".

Ačkoliv zpočátku nedostávají Morgana (králova schovanka) a Gwen (její služebná) příliš prostoru na obrazovce, v myslích femslashových fanoušků mají své pevné místo zejména díky výrazné chemii mezi oběma protagonistkami.

Merlin fandom Editovat

Merlin fandom se zrodil na podzim v roce 2008 prakticky okamžitě po odvysílání prvních epizod seriálů, a jak již bylo napsáno výše, není se příliš čemu divit, že jeho nejvýraznější částí byli fanoušci Merthur slashe (Merlin/Arthur jako pár).

Fandom se vyvíjel tak rychle, že se dostal od kvalifikace v Yuletide (výzvy zadávané autorům - psaní na přání) k více než tisícovce příběhů zapsaných v newsletteru, který v rámci Yuletide vyšel 25. prosince 2008. Tímto počinem se Merlin fandom definitivně zapsal jako jeden z velkých slashových fandomů. Co se českých zemí týče, patří fandom, potažmo seriál sám o sobě, mezi ty minoritní. Na FF deníku si drží krásnou 15. příčku[1] (co se týče počtu registrovaných povídek), o kterou se dělí s fandomy Torchwood a Bleach.

Nejvýznamnější fanouškovská slashová Merlin komunita ve světě se jmenuje MerlinxArthur. Název komunity je odkazem na tradiční yaoi, kde jsou tato pojmenování běžná, ačkoliv komunita jako taková byla silně ovlivněna fanoušky-veterány fandomu SGA. Pár týdnů po svém vzniku se již objevilo několik odnoží a jedna z nich zavedla systém tagů stejný, jaký byl vytvořen pro mckay_sheppard (nejvýraznější John/Rodney slashová komunita ve fandomu SGA). Aby provázaností právě s SGA nebylo málo, BBC Merlin Newsletter (seznam fantvorby) byl vytvořen stejnými tvůrci, kteří stáli za SGA Newsletter. Také oblíbená OT4 (vychází z OTP - one true pairing, zde one true foursome - jediná správná čtveřice) Merlin/Arthur/Morgana/Gwen ukazuje na vliv SGA, jehož OT4 Ronon/Teyla/Rodney/John je asi nejvýraznější a nejznámější OT4 vůbec.

Pátá řada seriálu byla odvysílána v roce 2012, přesto fandom stále patří mezi živé a v Česku aktuálně zažívá jakousi renesanci, neboť na AXN Black právě (08/2014) běží 3. série. V souvislosti se vyrojilo několik nových fanfikcí i fanartů a lze předpokládat, že tento trend bude pokračovat i nadále.

Fanfikce Editovat

AU fanfikce jsou poměrně běžným pojmem v mnoha fandomech, přesto je Merlin fandom zvláštní tím, že Modern AU FF tvoří prakticky polovinu všech fanfikcí. Na AO3 v kategorii Merlin je nejčastějším tagem Alternate Univers - Modern Setting a podle Fanlore patří Merlin mezi tři fandomy s největším podílem Modern AU ff společně se seriály: Sedm Statečných a Xena: Princezna bojovnice.

Základ pro prakticky jakoukoliv Modern AU fanfikci dává sám seriál, tedy konkrétně jeho závěr, který dělí fanoušky přesně na dvě poloviny. Tu, která jej miluje a využívá pro své AU FF, a tu, která jej nenávidí, protože vyvolává až příliš otázek.

Oblíbené jsou tedy například fanfikce ze středoškolského nebo vysokoškolského prostředí, děj přenesený mezi (současné) členy britské královské rodiny, kde Merlin často figuruje jako doktor, apod. Častým námětem je také reinkarnace.

Ve fanfikcích odehrávajících se v kánonické době jsou nejvýraznější tzv. Reveal fics, kde Artuš zjistí pravdu o Merlinově magii a reaguje buď velmi přívětivě, nebo naopak zle, protože mu Merlin lhal. Variantou na Reveal fics jsou příběhy, ve kterých se o Merlinově magii dozví Uther. V této kategorii se většina autorů drží podobného fantaskního tónu, v jakém se line celá série, objevují se však i temnější, respektive středověkému prostředí věrnější, příběhy, které vychází více z klasických legend než seriálu.

Nejvýraznějším párováním je Merlin/Artuš, následuje Arthuš/Gwen, Gwen/Morgana a Bradley/Colin RPS (zde slash mezi představiteli Merlina a Artuše). Od druhé série byl také silně zastoupeným párem pár Merlin/Morgana, který dokáže být díky kanonickému vývoji velmi dynamický i velmi temný.

Z dalších párování stojí za zmínku: OT4 Artuš/Merlin/Gwen/Morgana, Uther/Morgana. Objevují se i další jako Merlin/Mordred, Merlin/Gwaine, Gaius/Uther, Merlin/Lancelot, atd.

Crossovery Editovat

Běžnými fandomy, které lze najít ve spojení s Merlinem, jsou Harry Potter (magie), Pán času (cestování v čase), přičemž herci hlavních postav v Merlinovi se objevili i v některých epizodách Pána času. Mezi další crossoverové fandomy patří Sherlock, Lovci duchů, Buffy, přemožitelka upírů, atd.

Fanart Editovat

Fanart prakticky kopíruje náměty a párování, které byly popsány výše ve Fanfiction a nekonečnou zásobárnou je deviantART a Tumblr.

Web Editovat

Komunity Editovat

Světové Merlin komunity hezky seřadili tvůrci Fanlore zde.

Co se českých komunitních serverů týče, nejvýraznější postavení má web Merlin patřící do rodiny SFF Ring, která sdružuje weby zabývající se tematikou sci-fi, fantasy a horor (nejen) seriálů, ačkoliv poslední aktualizace proběhla v červenci roku 2013. O něco lépe s aktualizacemi je na tom slovenský web Merlin, který byl naposledy aktualizován v prosinci 2013.

Tumblr Editovat

V současné době velmi populárních tzv. Přiznání se dočkal i Merlin (anglicky). Další zajímavou stránkou pro všechny fanoušky, kterým nevadí číst v angličtině, bude jistě i Fuck Yeah Merlin Fanfic, stránka schraňující odkazy na všemožné fanfikce.

Zajímavé odkazy Editovat

  • BBC Merlin News - odkaz na LiveJournal newsletter, který vycházel v letech 2008-2012
  • Merlin Wiki - Postavy, epizody, všechno

Reference Editovat

  1. Započítány pouze fandomy, nikoliv kategorie Originální Fic, Teorie FF, Real Person Fic ani Multifandom.

Zdroje Editovat

  1. http://fanlore.org/wiki/Merlin_(TV_series)
  2. http://www.ffdenik.cz/
  3. https://archiveofourown.org/

V síti Wikia

Náhodná Wiki