FANDOM

Kánon (v kontextu fantvorby) je zdroj, který je fanoušky brán jako obecně platný. Jinak lze říct, že kánon je vše, co se odehrálo v původním díle - knize, filmu, seriálu, na koncertním turné, v komiksu -, a liší se fandom od fandomu.

Použití slova kánon vychází z náboženského pojetí kánonu, kde se termínem kánon označují základní texty daného náboženství.

Pokud byla kniha nebo hra zfilmována, nebo naopak z filmu vznikly knihy a hry, uvažuje se za kánon vše, ačkoliv existují případy, kdy si událost nebo motiv v knize a filmu odporují.

Historie Editovat

Prvním fandomem, který používal termín kánon, byl fandom Sherlocka Holmese, který měl k náboženským termínům velmi blízko. Poté, co v roce 1911vyšla esej s nadsázkou přirovnávající Sherlocka Holmese k Bibli, fanoušci rychle vzali pojetí příběhů o Sherlocku Holmesovi jako kánonu za své.

Otevřený vs. uzavřený kánon Editovat

Otevřený kánon je ten, do kterého stále ještě přibývají další díly nebo epizody. Uzavřený je naopak ten, u kterého se nepředpokládá/není možné, že by se objevily další díly.

Kánon v RPF Editovat

Ve fanfikcích, které vypráví o reálných osobnostech (hercích, zpěvácích, sportovcích atp.), existuje různá míra kanoničnosti a je samozřejmé, že neexistuje jediný zdroj, i to, že se fanoušci obvykle neshodnou, co je vlastně kánon a co už je čistá fikce.

RPF obvykle vychází z určité události, která se stala na natáčení, na koncertě a tu dále rozvíjí (není samozřejmě pravidlem).

Fánon Editovat

Fánon je věc, motiv, předpoklad, zkrátka cokoliv, co je fanoušky obecně přijímáno, ačkoliv neexistuje žádný základ v kánonu.

Více v článku Fánon.

Odlišná interpretace kánonu Editovat

Problém se týká většinou okrajových postav daného díla, kterým nebylo dopřáno tolik prostoru. Pro postavu potom existuje mnoho charakteristik, každá z nich má svůj nezpochybnitelný základ v kánonu, ale navzájem si v určitých (nebo ve všech) ohledech odporují. V extrémních případech se objevují obvinění z nekanonického chování dané postavy, a to jen proto, že každý interpretuje dílo trochu jinak.

Zdroje Editovat

  1. http://fanlore.org/wiki/Canon

V síti Wikia

Náhodná Wiki