FANDOM

Jaoi (podle Hepburnovy transkripce "Yaoi") je japonský termín označující žánr, který popisuje lásku dvou chlapců. Označuje se také termínem BL neboli Boys love. Je to žánr oficiálně vydávané mangy i anime, i když mnohem početnější zastoupení má v dódžinši, fanynkami produkované manze. Jaoi je zaměřeno na ženské publikum, jeho příznivkyně jsou v Japonsku nazývány fudžoši. Vedle jaoi existuje také manga cílená na mužské gay publikum a té se říká bara.

Mezi klasické klišé jaoi příběhů patří rozdělení rolí mezi hlavními postavami. Dominantní a více mužný hrdina se nazývá seme, submisivní a slabší je nazývám uke. Toto dělení rolí je důsledně dodržováno i během sexuálního aktu.

Žánr "Boys love" existuje ve dvou podobách:

  1. Šonen-ai / shonen-ai (v překladu "chlapecká láska") je označení pro platonické vztahy.
  2. Jaoi / yaoi je explicitnější, obsahuje obvykle zobrazení sexuálního aktu.

Jaoi vzniklo v sedmdesátých letech, kdy skupina autorek píšících šodžo (mangu pro dívky) v manze "The Magnificent Forty-Niners" začala experimentovat s šónen-ai. Jedním z nejstarších jaoi děl je "Kaze to Ki no Uta“ od Keiko Takemiya. Základnou autorů yaoi se později (od roku 1978) stal časopis June, a tak se původně jaoi říkalo právě June. V Japonsku se toto označení dodnes užívá pro tyto nejstarší povídky.

Externí odkazy: Editovat

V síti Wikia

Náhodná Wiki