FANDOM

Fanvideo je česky užívané pojmenování pro fanvid. Fanvid je označení pro krátký sestřih scén z filmu či seriálu. Tato činnost je v angličtině označována jako vidding a její tvůrce je označován jako vidder. Nejobvyklejší formou fanvidu je songvid, v němž je tento sestřih opatřen hudebním podkresem. Snahou tvůrce fanvidu je obvykle snaha podívat se na původní filmový materiál novým způsobem. Fanvid může zdůraznit některé aspekty původní předlohy či vytvářet souvislosti zcela nové.

Historie viddingu Editovat

Vzhledem k technické povaze fanvidu bývají občas někteří lidé zaskočeni informací, že většinu vidderů tvoří ženy. Již autorkou prvního fanvidu byla žena, Kandy Fong.[1] Roku 1975 jej promítla návštěvníkům trekie conu. Záběry z filmů promítala z projektoru (později užívala dva, aby byl sled obrázku plynulejší) za hudebního doprovodu písně Both Sides Now. Její fanvid se snažil o recepci dvou stránek osobnosti napůl člověka a napůl vulkánce Spocka, oblíbené postavy ze seriálu Star Trek.

Během osmdesátých let, s nástupem videorekordérů se objevilo hned několik vidderských osobností, největší proslulosti se mezi nimi těšila Mary van Deusen. Množství vidderů narostlo ještě mnohem více s rozšířením počítačů a internetu. Roku 2002 se v Chikagu konal první VividCon.[2]

Různé tradice Editovat

Zcela samostatně, odvisle od západního fandomu, se vyvinul v anime fandomu typ videa velice blízký fanvidu zvaný AMV. Video hráči rozvinuli svou vlastní video tradici pod názvem machinima. Na youtube jsou často k vidění videa, remixy, parodie od fanoušků, které mají jen malou nebo žádnou souvilost s těmito tradicemi.[3]

Příklady: Editovat

Zdroje: Editovat

  1. http://fanlore.org/wiki/Kandy_Fong
  2. Krystýna Pleskalová, Cesta tam a zase zpátky. Vidding mezi internetem a (kino)sálem, Cinepur, listopad 2012, č. 84, s.76-81.
  3. https://fanlore.org/wiki/Vid

Editovat

V síti Wikia

Náhodná Wiki