FANDOM

AU je zkratkou anglických slov "alternative universe". Český význam je tedy alternativní či jiný vesmír. Jde o fanfikční příběh, ve kterém jsou změněna některá podstatná fakta z knižní či filmové předlohy. AU je legitimní kategorie fanfiction, není dobré zaměňovat ji s neúmyslně špatnou charakterizací postav či prostředí. Panují ovšem nejednoznačné názory na to, která odchylka je podstatná natolik, aby zadávala příčinu k označení příběhu za AU.

Třídění AU Editovat

AU příběhy zahrnují na jedné straně alternativní časové linie, v nichž došlo k odklonu od kánonu v nějakém bodě (například v Harry Potter fandomu - Sirius neumřel a Harryho život se od té chvíle vyvíjel jinak), na druhé straně příběhy, které představuji zcela samostatné alternativní světy (například v Harry Potter fandomu - Bradavice jsou kosmická loď a všechny postavy jsou posádkou na této lidi).

Canon AU Editovat

Termín  Canon AU má dva odlišné významy

  1. Alternativní vesmíry, které se opírají už o samotný kánon, například Zrcadlový vesmír ve Star trek fanodmu nebo nebo  Wishverse v Buffy fandomu
  2. Alternativní vesmíry, kterým dala vzniknou fanouškovská práce, které ale zachovávají alespoň základní kanonické reálie, obvykle jde o ony alternativní časové linie.

Fúze Editovat

Fúze je podruh AU, který spojuje dohromady více fandomů. Stojí na pomezí AU a crossoveru.

Reboot Editovat

Termín, který Hollywood razí v souvislosti s filmem Star Trek XI (2009). Jedná se o od počátku zcela alternativní časovou linii vzhledem k původnímu sweriálu (TOS).

UA Editovat

Zkratka UA označuje malé změny a odchlky od kánonu, k nimž došlo v kanonické práci. Tyto malé odchylky nebyly však vyhodnoceny jako tak podstatné, aby zavdaly příčinu k označení fanfikce za AU.

Druhy AU Editovat

Druhů AU může být nekonečné množství, přesto existují oblíbené motivy a světy, které se v těchto příbězích opakují. Mezi takové patří například:

Odkazy: Editovat

V síti Wikia

Náhodná Wiki